Zimná príprava – rozvoj všeobecnej vytrvalosti

Keď stráviš zimné mesiace bez pravidelného tréningu, žiadna veľká tragédia to nebude. Najmä keď si postrážiš príjem kalórií. Občas si zájdeš na plaváreň, zabehneš pol hodinku po práci, cez víkend vytiahneš rodinu na túru, či nahradíš výťah schodmi. To všetko prispeje k udržaniu aktuálnej kondície a stabilizácii váhy. Ak však naozaj túžiš po zlepšení kondície a snívaš o vydarenej cyklistickej sezóne, je načase pripraviť si tréningový plán a začať ho poctivo plniť.

Tradičná zimná príprava cyklistu v regióne Strednej Európy sa odohráva v sedle „zimáku“. Pod vrstvami teplého oblečenia a návlekmi od výmyslu sveta balansuješ blízko postrannej čiary. Popri tom sa snažíš vyhýbať ľadovým úsekom a štrku z posýpky a pri tom všetkom dúfaš, že ťa nezostrelí okoloidúce auto. Voda vo fľaši zmrznutá, traťovka sa nedá požuť, prsty na rukách a nohách sa po dvoch hodinách jazdy oddeľujú od fyzického tela. Ideálny stav pre meditáciu, no len pre odolných jedincov. Považuješ sa síce za odolného, no po dvoch mesiacoch takéhoto trénovania je už motivácia nezriedka na hodnote blízko nuly a ty si rád, keď si toto obdobie prekonal bez choroby a v celku.

zimná príprava - cyklosvet.sk

Čo je v zime TOP?

Pre cyklistu je tréning na bicykli samozrejme najúčinnejší, no v prvej záze prípravy je možné a vhodné nahradiť cyklistiku inou vytrvalostnou aktivitou. Okrem toho, že si tým športovec šetrí motiváciu a „chuť“ na bicykel to má aj ďalšie výhody. Jednou z nich jenapríklad zaťažovanie iných svalových skupín, čím sa odstraňujú svalové disbalancie. Tie trápia najmä amatérskych cyklistov, ktorí nemajú čas ani peniaze na kvalitnú regeneráciu.

Základným cieľom prípravného obdobia a prvého mezocyklu je rozvoj všeobecnej a základnej vytrvalosti. Vedľajšími cieľmi sú potom zlepšenie silových schopností a koordinácie. Ako vhodná forma tréningu sa ponúka niekoľko pohybových aktivít. Medzi najúčinnejšie a najpopulárnejšie patrí bežecké lyžovanie, skialpinizmus, trail running, zimná turistika, či plávanie.

Čím širšie spektrum pohybových aktivít športovec kombinuje, tým lepšie. Okrem vytrvalostných športov, ktoré prispievajú k zlepšeniu kondície, je možné do plánu prípravy zaradiť aj loptové hry, gymnastiku, box, crossfit a ďalšie populárne kondičné aktivity. Tie pomôžu vyrovnať svalovú disbalanciu a zlepšia koordináciu a silu.

Vzorový tréningový plán

V našom vzorovom tréningovom pláne budeš počas zimy trénovať 4x týždenne, tvoju sezónu smerujeme k cyklomaratónu, ktorý sa bude konať v polovici júla. Ideálne je rozdeliť si tréningy rovnomerne, aby si telo zvyklo na pravidelnú fyzickú aktivitu. Cez týždeň budú tréningy časovo menej náročné. Tie víkendové budú zasa dlhšie, zamerané na silu a vytrvalosť. Vzorový tréningový plán si môžeš u nás zakúpiť za jednorazový poplatok 10 €. (v prípade záujmu nás kontaktuj tu)