Keď sa ťa leto opýta, čo si robil v zime…

Keď sa ťa leto uprostred rozbehnutej sezóny naozaj opýta, aký bol tvoj zimný tréning a ono sa ťa to viacmenej určite opýta, môžeš zostať úplne pokojný.., ty si totiž skialpoval.

Tradičná zimná príprava cyklistu v regióne Strednej Európy sa odohráva v sedle „zimáku“. Pod vrstvami teplého oblečenia a návlekmi od výmyslu sveta balansuješ blízko postrannej čiary. Pri tom sa snažíš vyhýbať ľadovým úsekom a štrku z posýpky a dúfaš, že ťa nezostrelí okoloidúce auto. Voda vo fľaši zmrznutá, traťovka sa nedá požuť, prsty na rukách a nohách sa po dvoch hodinách jazdy oddeľujú od fyzického tela. Ideálny stav pre meditáciu, no len pre odolných jedincov. Považuješ sa síce za odolného, no po dvoch mesiacoch takéhoto trénovania je už motivácia nezriedka na hodnote blízko nuly. A ty si rád, keď si toto obdobie prekonal bez choroby a v celku.

Ako sa s tým vysporiadať?

Pre cyklistu je tréning na bicykli samozrejme najúčinnejší, no v prvej záze prípravy je možné a vhodné nahradiť cyklistiku inou vytrvalostnou aktivitou. Okrem toho, že si tým športovec šetrí motiváciu a „chuť“ na bicykel to má aj ďalšie výhody. Jednou z nich je napríklad zaťažovanie iných svalových skupín, čím sa odstraňujú svalové disbalancie. Tie trápia najmä amatérskych cyklistov, ktorí nemajú čas ani peniaze na kvalitnú regeneráciu. Základným cieľom prípravného obdobia a prvého mezocyklu je rozvoj všeobecnej a základnej vytrvalosti. Vedľajšími cieľmi potom sú zlepšenie silových schopností a zlepšovanie koordinácie. Ako vhodná forma tréningu sa ponúka niekoľko pohybových aktivít, medzi nimi však jedna vyniká – skialpinizmus.

cyklosvet - Skialpinizmus_3

Pomocou stúpacích pásov a ľahkých lyží so špeciálnym viazaním vystúpaš na kopec, zložíš pásy a lyžuješ do doliny. Vyzerá to jednoducho a aj to jednoduché je. Záleží len od kondície, chuti a odhodlania, aké náročné si to spravíš. Okrem toho pri skialpinizme tráviš čas v horách, zažiješ a uvidíš veci, ktoré sú jedinečné práve pre tento zimný šport. Zistíš, že máš aj ramená a svaly trupu, ktoré sú na bicykli tak zanedbávané.

Skialpinizmus ako zimný tréning!

Biomechanika pohybu pri stúpaní nie je až tak vzdialená cyklickému pohybu nôh pri pedálovaní. Pohyb je silový, rytmický a nie veľmi dynamický, nezaťažuje teda kĺby v takej miere, ako beh. Pri výstupe sa nezriedka možno dostať do maximálnej aeróbnej zóny, niekedy si siahneš aj na anaeróbne zdroje. Udržuje to motor v zdravom udržiavacom režime aj v tomto nepretekovom období. Jarné sústredenie na Mallorke ti potom potvrdí že si robil správne. Tieto občasné momenty intenzity pri stúpaní na Soller určite oceníš, keď ti parťák v predposlednej serpentíne nastúpi.

Ak ťa cyklistická sezóna príliš nevyčerpá a skialpinizmus ťa chytí za srdce, môžeš si skúsiť zmerať sily na pretekoch. Odporúčam začať na podujatiach pre verejnosť, ktoré sa konajú poväčšine na zjazdovkách po zotmení s čelovkami na hlavách. Priprav sa na silnú konkurenciu. Aj keď ti to na bicykli ide dobre, tu sa budeš pravdepodobne dívať na chrbát elegantne sa pohybujúcim dievčatám a skúseným borcom vo veku tvojho deda. Ak máš skúsenosti s lyžovaním vo voľnom teréne, môžeš si trúfnuť aj na preteky slovenského pohára v skialpinizme a kombinovať ho s cyklistikou na vrcholovej úrovni. Mená ako Peter Košút, Jozef Palčák, či Tomáš Višňovský sú dôkazom toho, že sa to dá a že skialpinizmus naozaj nemá od cyklistiky ďaleko. Takže pri otázke: Skialp ako zimný tréning? odpovedáme: určite áno.

Zima je v plnom prúde a už nie je na čo čakať. Vidíme sa na kopci!